FAQ
Voor thuiszorgaanbieders
Wie kan het Corona Thuisteam inschakelen?
Thuiszorgaanbieders, ziekenhuizen en huisartsen.
Moeten zorgaanbieders personeel aanleveren om aan te kunnen sluiten?
Nee, personeel ter beschikking stellen is niet verplicht, maar wordt wel zeer op prijs gesteld.
Kunnen ongecontracteerde thuiszorgaanbieders aansluiten?
Ongecontracteerde aanbieders kunnen zich aansluiten, maar alleen om cliënten aan te melden. Zij kunnen geen medewerkers beschikbaar stellen.
Een verzorgende van ons verdenkt corona bij een cliënt. Kan ik ondersteuning vragen?
Nog niet. Alleen als de cliënt positief getest is op Covid-19.
Kan het Corona Thuisteam ook ondersteuning bieden bij terminale zorg?
Ja, het Corona Thuisteam is er ook om ervoor te zorgen dat terminale cliënten thuis kunnen sterven.
Kan het Corona Thuisteam ook worden ingeschakeld voor verpleeghuiszorg of andere intramurale settingen?
Nee, Het Corona Thuisteam is alleen beschikbaar voor extramurale zorg.
Kan het Corona Thuisteam de zorg voor onze coronacliënt ook tijdelijk helemaal overnemen?
Ja, dat behoort tot de mogelijkheden, maar is niet de standaardprocedure.
Hoe wordt de inzet van mijn zorgverleners voor het Corona Thuisteam gefinancierd?
Er wordt gewerkt met uurtarieven. Alle personele inzet wordt vergoed. Coöperatie Dichtbij regelt de uitbetaling naar de thuiszorgaanbieders. Het tarief dat wij van verzekeraars ontvangen betalen wij 1:1 uit aan de aanbieders.
Ik ben zzp’er. Kan ik rechtstreeks voor het Corona Thuisteam werken?
Nee, zzp’ers kunnen via Coöperatie Dichtbij aan de slag voor het Corona Thuisteam. Neem contact op met Coöperatie Dichtbij (050 577 8886) om te vragen hoe dit precies werkt.
Hoe zorgen jullie voor de veiligheid van zorgverleners?
Het Corona Thuisteam ontvangt beschermingsmaterialen vanuit het ROAZ en volgt de voorschriften van het RIVM en de ROAZ. De protocollen zijn digitaal beschikbaar middels een tablet die zorgverleners te allen tijde kunnen inzien.
Welke (beschermings)materialen heeft Het Corona Thuisteam tot diens beschikking?
Het Corona Thuisteam zorgt voor de juiste en voor voldoende beschermingsmaterialen voor zorgverleners, conform de richtlijnen van het RIVM.
Er zijn een aantal auto's beschikbaar voor de thuisteams. Deze auto's worden alleen gebruikt voor de coronaroutes. Als het aantal coronacliënten stijgt, zullen er meer auto's nodig zijn. Er zijn dus ook auto's nodig van andere aanbieders. Indien je hier als thuiszorgaanbieder mogelijkheden voor hebt, dan kunnen jullie dit melden bij Coöperatie Dichtbij.
Het Corona Thuisteam werkt met Nedap. Iedere medewerker krijgt (zolang de voorraad strekt) een tablet om het zorgdossier te kunnen inzien en om te kunnen rapporteren.
Hebben mijn zorgverleners eigen vervoer nodig?
Bij voorkeur wel. Er zijn een aantal auto's beschikbaar voor de thuisteams. Deze auto's worden alleen gebruikt voor de coronaroutes. Als het aantal coronacliënten stijgt, zullen er meer auto's nodig zijn. Er zijn dus ook auto's nodig van andere aanbieders. Indien je hier als thuiszorgaanbieder mogelijkheden voor hebt, dan kunnen jullie dit melden bij Coöperatie Dichtbij.
Kunnen zorgverleners op vaste dagen werken?
Nee. Er wordt gewerkt met een wisselend roosterpatroon.
Kan ik mijn zorgverleners voor een bepaalde periode beschikbaar stellen, bijvoorbeeld één maand?
Ja. Afhankelijk van de vraag naar zorgverleners zal de inzet bepaald worden.